Untitled Document
Kasvinsuojeluseura ry - keitä olemme?
Kasvinsuojeluseuran tarkoituksena on edistää kasvitautien, tuhoeläinten ja rikkakasvien tutkimusta ja torjuntaa maassamme. Seura toimii myös kasvinsuojelusta kiinnostuneiden henkilöiden ja yhteisöjen yhdyssiteenä sekä levittää alasta tutkimukseen perustuvaa tietoa.

Tervetuloa mukaan Peltokasvijaoston kesäretkelle 1.8.2024 Pohjanmaalle ja Etelä-Pohjanmaalle

Ohjelma:

• Klo 10 Myllymäen Peruna, Päntäneentie 743, 61980 Päntäne
  • Klo 12 Lounas IKH Areena Kauhajoki, Pikikuja 16, 61800 Kauhajoki
    • Lounas IKH Areena, Syngenta tarjoaa
    • Siementila Suokas – toiminnan esittely lounaan yhteydessä IKH Areena Kauhajoella
  • Klo 13:30 Caraway Finland, Karosserivägen 1, 64230 Närpiö
  • Noin klo 15 Iltapäiväkahvi, omakustanteinen
  • Klo 16 Matias Rönnqvistin tila, Tuulitie 26, 65380 Vaasa
  • Retken päätös noin klo 18

Ilmoittautuminen retkelle viimeistään torstaina 25.7.2024 sähköpostitse osoitteeseen jasmin.isotupa@nsl.fi. Ilmoitathan samalla matkapuhelinnumeron, josta sinut tavoittaa retken aikana. Erikoisruokavaliota emme valitettavasti voi huomioida retkellä, mutta voitte tiedustella lounaspaikan vaihtoehtoja.

Retkelle kartoitetaan kiinnostusta yhteiskuljetukseen. Alustava reittisuunnitelma on Jokioinen (ja lähtö alustavasti noin klo 6) - ABC Huittinen – Kankaanpää – Myllymäen peruna – loput retken kohteet. Paluukyyti lähtee klo 18. Mikäli olet kiinnostunut osallistumaan yhteiskuljetukseen, ilmoitathan siitä katja.kauppi@sjt.fi. Ilmoita samalla mistä olisit tulossa kyytiin. Kuljetuksen kustannukset jaetaan kuljetukseen osallistuvien kesken. Kasvunsuojeluseura tai Peltokasvijaosto ei osallistu yhteiskuljetuksen kustannuksiin. Mikäli osallistuja ei ole tarpeeksi, kuljetusta

Kasvinsuojelu-uutisia

TUKES: Muutos glyfosaattivalmisteiden käyttöä koskevassa linjauksessa (12.6.2024)

Jatkossa glyfosaattia sisältäviä valmisteita voi käyttää rikkakasvien torjuntaan viljoilla sekä öljy- ja palkokasveilla ennen sadonkorjuuta. Muutos ei koske automaattisesti kaikkia glyfosaattivalmisteita, vaan muutos tulee voimaan valmistekohtaisesti, kun Tukes on käsitellyt valmisteiden uudelleen hyväksymiset. Linjaus ei edelleenkään salli glyfosaatin käyttöä kasvuston pakkotuleennuttamiseen, vaan ruiskutustarpeen tulee perustua rikkakasvien torjuntaan.

Älä tuo lomamatkalta EU:n ulkopuolelta kasveja tai siemeniä – Ruokavirasto vastaa EU:n laajuisesta kasvinterveyden kampanjasta Suomessa (3.6.2024)

Näin kesälomakauden alussa Ruokavirasto muistuttaa suomalaisia siitä, että ulkomailta hankittujen kasvien, siemenien ja mukuloiden mukana voi levitä tauteja ja tuholaisia, jotka ovat uhka luonnollemme ja viimekädessä myös ihmisille ruuan tuotannon häiriintyessä. Juuri käynnistynyt Euroopan laajuinen #PlantHealth4Life-kampanja korostaa kansalaisten vastuuta kasvinterveyden suojelussa. Ruokavirasto vastaa kampanjasta Suomessa yhteistyössä Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen EFSA:n kanssa.

Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut – Metsätuhot vuonna 2023 -raportti on julkaistu (23.4.2024)

Puustotuhojen määrä ei ole noussut hälyttävästi, vaikka ilmaston lämpeneminen muuttaa puiden, tuholaisten ja taudinaiheuttajien elinolosuhteita. Seurauksia on jo näkyvissä paikallisesti. Lumi-, hirvi- ja tuulituhot olivat vuonna 2023 edelleen yleisimpiä metsikön laatua alentavia tuhotekijöitä.

TUKES: Triflusulfuroni-metyylivalmisteiden myynti, varastointi ja käyttö päättyy (1.4.2024)

Triflusulfuroni-metyyliä ei hyväksytty EU:ssa uudelleen. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on peruuttanut tätä tehoainetta sisältävien valmisteiden luvat ja asettanut valmisteiden myynnille, varastojen hävittämiselle ja käytölle siirtymäajat.

Tervetuloa mukaan Luken järjestämään työpajaan ”Pesticide Fate and Effects on Environment in Northern Zone” syyskuussa (15.3.2024)

Työpaja järjestetään 10–12 syyskuuta Luken Jokioisten toimipisteestä. Sen tavoitteena on tuoda alan ihmiset yhteen jakamaan tietoa torjunta-aineista ja niiden ympäristövaikutuksista Pohjoismaissa ja Baltiassa.

TUKES: Uudella toimintaohjelmalla kohti kestävää kasvinsuojelua (26.12.2023)

Kestävän kasvinsuojelun edistämiseksi on käynnistynyt uusi kansallinen toimintaohjelma. Tavoitteena on vähentää kasvinsuojeluaineiden käytöstä aiheutuvia terveys- ja ympäristöriskejä. Ohjelman tavoitteena on myös vähentää riippuvuutta kemiallisista kasvinsuojeluaineista edistämällä integroidun kasvinsuojelun toteutumisen edellytyksiä. Toimintaohjelmaan kuuluu mm. tietojärjestelmien rakentamista, tutkimusta ja neuvontaa.

Kasvinsuojeluseura palkitsee vuoden 2023 opinnäytetöitä (3.12.2023)

Palkintoja myönnetään Eeva Tapion stipendirahastosta, jonka tarkoituksena on edistää kasvinsuojelun tieteellistä tutkimusta. Kasvinsuojeluun luetaan kuuluvaksi myös asunnoissa, varastoissa ja muissa sisätiloissa vahinkoa aiheuttavien tuhoeläinten ja kasvitautien torjunta.

Toukokuu 2024

Ei tapahtumia
Toukokuu 2024
18 1 2 3 4 5
19 6 7 8 9 10 11 12
20 13 14 15 16 17 18 19
21 20 21 22 23 24 25 26
22 27 28 29 30 31

RSS ATOM
Facebook-sivun näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.